Ulike bilder av influencere

Hva er en influencer?

Influencer-begrepet er noe vi har blitt godt kjent med i dagens digitale samfunn, men hva innebærer det egentlig å være en “influencer”? Kan hvem som helst være en influencer? Når blir man regnet som en influencer? Og hvorfor er vi så interesserte i å høre på influencere? Det er det vi skal ta for oss i dette blogginnlegget.

Det er ingen klare retningslinjer for hvor grensen går for når man kan kalle seg en influencer, men som ordet tilsier så referer begrepet til noen som har påvirkningskraft, altså en “influence” på andre mennesker. I dag blir begrepet hovedsakelig brukt om de som påvirker via digitale plattformer, enten det er Instagram, TikTok, Twitter, Youtube eller noe annet. Influencere er gjerne sett på som “eksperter” innen et felt, eller de er noen som har sterke relasjoner med følgerne deres som gjør at de stoler på anbefalinger, tips og meninger som influenceren har å komme med. 

Før fikk vi gjerne tips og anbefalinger fra venner og familie om hvilke klær som var fine, hvilke sko som var best, hvilket flyselskap som var mest pålitelig. Nå tyr vi ofte heller til sosiale medier for å se hva de vi følger, stoler på og kanskje også ser opp til anbefaler der. Hvilket kamera bruker favorittfotografen din på instagram? Hvilket flyselskap foretrekker din favoritt reiseblogger? Hvilke joggesko bruker din favoritt idrettsutøver? Disse anbefalingene lar oss ofte slippe å søke opp massevis av forskjellige tilbud på nettet og dra til et titalls butikker før vi bestemmer oss for hvilket kamera, hvilke løpesko eller hvilket flyselskap vi skal velge. Det sparer oss ofte tid og kan la oss oppdage nye merker som vi kanskje ellers ikke hadde visst om. 

Det å være influencer kan også være en fulltidsjobb. De som har spesielt god påvirkningskraft kan få godt betalt for å dele produkter, tjenester eller budskap med sine følger. Det er mange måter å få betalt for dette på, men som regel er dette via en fast pris per post/video/story, eller ved bruk av en affiliatelenke eller rabattkode som gir influenceren en viss pengesum for hvert salg hvor denne koden/lenken er brukt. Vi i Famme opererer med affiliatelenker/koder som betalingsmåte. Du kan lese mer om dette i influencervilkårene våre her

Det finnes flere kategorier av influencere:

Nano Influencer: under 1000 følgere

Mikro Influencer: 1000-100.000 følgere

Makro Influencer: 100.000 - 1.000.000 følgere

Mega Influencer: 1.000.000+ følgere

Alle disse kategoriene har sine fordeler og ulemper. Sannsynligheten er stor for at du som leser dette tilhører enten nano eller mikro influencer segmentet. En mikro/nano influencer har færre følgere enn de to andre kategoriene, men disse følgerne er ofte mer lojale og dedikerte, noe som er en svært viktig komponent om man ønsker å ha påvirkningskraft i sosiale medier.

Influencere er generelt en svært verdifull ressurs for firmaene de jobber med, da de både lager bilde- tekst- og videoinnhold til promoteringsmateriale og poster dette promoteringsmaterialet til en unik plattform som de selv har bygd. Dette har gjort influencer markedsføring til en svært populær form for markedsføring blant både store og små bedrifter, og så langt er denne trenden bare voksende.

 

Les også: Hvordan ta bedre bilder til Instagram

Hvordan lage reels på Instagram

Tilbake til bloggen